Модель управления развитием розничной торговой сети на основе инновационных преобразований в условиях мобилизационной экономики./ Model of the retailer management based on the innovative transformation in the mobilization economy.
ЖУРНАЛ:
Экономика, предпринимательство и право/ Journal of Economics, Entrepreneurship and Law
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
розничная торговля, мобилизационная экономика, маркетингово-ресурсная адап- тация, ресурсный круг, эмболизация ресурсных потоков, устойчивое равновесие, ассортиментная поли- тика, категорийный менеджмент, рекламно-маркетинговая активность, инновационно-технологическая платформа, реинжиниринг бизнес-процессов, доверие, модель управления развитием торговой сферы.
Обосновывается повышение роли торговли как одного из самых мощных факторов в обеспечении эко- номического роста в мобилизационной экономике. Аргументируется, что при построении маркетингово- поведенческих моделей управления субъектами розничной торговли надо исходить из состояния на- страиваемых мотивационных, коммуникационных, социальных и поведенческих доминаторов субъектов тех отраслей, которые готовы вступать в сбалансированные по интересам партнерские отношения с роз- ничной торговлей, реализуя инновационную стратегию развития посредством маркетингово-ресурсной адаптации бизнеса к вызовам агрессивного внешнего окружения и требованиям потребителей, ориен- тированных на решение их экзистенциальных проблем и на укрепление социального вектора развития общества в интересах рядового гражданина.
KEYWORDS:
retail, mobilization economy, marketing adaptation, resource adaptation, resource circle, resource flows embolization, sustainable balance, assortment policy, category management, advertising activity, marketing activity, innovation platform, technology platform, business process reengineering, trust, model for managing trade development.
The authors substantiate the increasing role of trade as one of the most powerful factors to ensure the economic growth in the mobilization economy. When building marketing and behavioral management models for retail trade entities, it is necessary to take into account customizable motivational, communication, social and behavioral dominators of the subjects in those industries that are ready to enter into interest-balanced partnerships with retail trade, implementing an innovative development strategy through marketing and resource adaptation of business to the challenges of an aggressive external environment and consumer requirements, focused on solving their existential problems and on strengthening the social vector of society’s development in the interests of the ordinary citizen. It is indicated that the reengineering of business processes should be adjusted to the integration of existing resources of various industry spheres, to the development of marketing networks of interacting partners in the interests of achieving high competitiveness of the national economy and increasing social wellbeing. A model for managing the development of a retail network is proposed. This model is based on the integration of resources of subjects of various industries involved in the interests of implementing innovative transformations of a different nature through compensatory marketing and expanding the use of category management in the formation of assortment policy in the trade sphere. The implementation of the model makes it possible to create prerequisites for the business economic growth on the basis of strengthening trust, supported by the effects of advertising and marketing tools amidst digitalization of communication interactions.