Ключевые слова: цифровая экономика, цифровой век, цифровизация, омниканальность, категорийный менед- жмент, капитанство категории, маркетинг взаимоот- ношений, ассортиментная политика, CatMan, многока- нальность, розничная торговля.
Целью проведенного нами исследования является опре- деление преимуществ и недостатков категорийного ме- неджмента и совместного управления товарной катего- рией, проведение сравнительного анализа, выявление их принципиальных отличий. В рамках поставленной цели решались следующие задачи: раскрытие сути понятий «категорийный менеджмент» и «совместное управление товарной категорией»; описание основных этапов раз- вития и становления категорийного менеджмента; выяв- ление и обоснование преимуществ и недостатков иссле- дуемых подходов; проведение сравнительного анализа категорийного менеджмента и совместного управле- ния товарной категорией.
Keywords: digital economy, digital age, digitalization, omnichannel, category management, category captainship, relationship marketing, assortment policy, CatMan, multichannel, retail.
The purpose of this study is to identify the advantages and disadvantages of the Category Management and Category Captainship, to conduct comparative analyses of them and determine the princeple differences. Within the research purpose were solved the following tasks: to reveal the essence of Category Management and Category Captainship; to describe the main stages of Category Management development; to identify and substantiate the advantages and disadvantages of investigated approaches; to conduct the comparative analyses of Category Management and Category Captainship. Based on the received results we summarize, describe the main obstacles and formulate the recommendations for retailers by the decision making about the approach choosing. Finally, we define the future research destination in this area. The article discusses the essence of Category Management and the stages of its development considering current trends in the market and in the customer behavior. Based on the existing literature analyses we identify the main factors that influence the Category Management transformation from CatMan 1.0 to CatMan 3.0 this work identifies existing advantages and disadvantages of Category Management for all participants in the customer value chain.
Скачать